Personal trainer

Wat is functioneel trainen? Nikkie legt uit!

Functionele trainingen zijn trainingen die zijn afgestemd op je eigen lichaam, over het algemeen bewegingen uit het dagelijks leven of uit de sport die je beoefent. Een simpel voorbeeld hiervan is het opstaan uit een stoel of het oppakken van een boodschappentas. Dit kan je bijvoorbeeld trainen door middel van een squat. Ook een deadlift is een goed voorbeeld van een functionele oefening, denk aan iets oppakken van de grond. Bij sportgerelateerd moet je denken aan een marathonloper die traint op lange afstanden en niet op sprinten. Andersom kan ook, dat een sprinter traint op sprinten en niet op duurlopen.

Wat is functioneel trainen?
Een functionele training speelt in op de doelstellingen die iemand heeft. Een functionele training bestaat uit oefeningen met materialen als touwen, elastieken, kettlebels, dumbells, halters, balance boards en natuurlijk het eigen lichaamsgewicht.

De deadlift als voorbeeld
De deadlift is een beweging waarbij je start op de grond en eindigt in een rechtopstaande stand met de stang in de handen. Het gewicht ligt voor je. Je pakt het op en je controleert het terug naar waar het vandaan kwam. Het klinkt simpel, maar techniek is hierbij heel belangrijk. Ga dit dus niet zomaar ‘even uitproberen’, vraag altijd één van de coaches om uitleg en om een voorbeeld.

Wat train je nu precies met de deadlift? De Posterior chain, kort gezegd de achterkant van het lichaam. De kuiten, de hamstrings, de billen en de onderrug en boven rug. En alsof dat nog niet genoeg was, werken de buikspieren ook nog eens waanzinnig hard om de romp te stabiliseren. Met al die spieren in een beweging heb je dus veel meer effect dan wanneer je al deze spiergroepen los zou trainen.

Je gebruikt met de deadlift niet alleen veel spieren, maar de spieren die je gebruikt zijn ook grote spiergroepen. De benen en de rug zijn één van de grootste spiergroepen die je hebt. Als je dan ook nog je billen, buik en armen traint is dat mooi meegenomen. Het is ook nog eens een functionele beweging die zich laat vertalen naar het dagelijks leven. Denk aan iets optillen met de juiste vorm of iets langer kunnen vasthouden (grip).

Primal Moves
Ik heb het nu gehad over de deadlift. Dit is een oefening waarbij we de zogenaamde ‘Primal Move’ trainen. Een Primal Move is een beweging uit het dagelijks leven, net zoals de squat bijvoorbeeld.

De 6 Primal Moves met een voorbeeld oefening op een rijtje:

· Duwen (Push-up)
· Trekken (Row op Kinesis)
· Buigen (Deadlift)
· Strekken (Squat)
· Voortbewegen (Lunge)
· Roteren (Rusian Twist)

Kennismaken met personal training?

Wil jij je Primal Moves op de juiste manier trainen of heb je interesse om eens te ervaren wat een personal trainingssessie inhoudt? Vraag dan een gratis intake aan bij mij of een van mijn collega’s!

Kies hieronder je vestiging:

Doe je momenteel aan sport?

JaNee

Heb je al eerder met een personal trainer gesport?

JaNee

Hoeveel waarde hecht je aan gezonde voeding?

Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.